Škoda 105, Škoda 120, Škoda 130, Škoda Rapid – svého času to byly pojmy
Doba socialismu v Československu se vyznačovala omezeným provozem na silnicích, kde se pohybovala z větší části právě tato auta, a téměř všichni dnešní padesátníci a senioři získali řidičské oprávnění na těchto vozech. Pro úplnost zařaďme do této kategorie ještě vůz Škoda Garde, ten se vyráběl v letech 1981 – 1984, a Škoda Rapid mezi roky 1984 – 1990.
Sériová výroba vozů Škoda v závodě AZNP Mladá Boleslav dodala na trh přes dva miliony čtyřdveřových modelů sedan a z bratislavských automobilových závodů vyjelo zhruba 45 tisíc aut třídy „coupé“. Zajímavostí je, že tyto vozy Škoda byly až do roku 2002 nejpočetnějšími automobily na českých silnicích (tedy ještě 12 let po ukončení výroby.) Poznamenat bychom měli předchůdce těchto aut, tím byla Škoda 100 a Škoda 110 Coupé, a následovníkem nebyl žádný jiný, než vůz s docela odlišnou koncepcí pohonu přední nápravy – Škoda Favorit.
Jak taková škodovka vypadala?
Můžete se s ní ještě setkat v některých autobazarech, rádi se s ní pochlubí i sběratelé veteránů. Automobil měl celokovovou samonosnou konstrukci karosérie, osazenou čtyřmi dveřmi (sedan). Uvnitř karosérie byl v její zadní části příčně uložen motor, který poháněl výhradně zadní nápravu. Zavazadlový prostor se tedy nacházel v přední části vozu, což je dnes v podstatě raritní záležitost. Vozy měly k dispozici ještě příruční (vedlejší) zavazadlový prostor ukrytý za zadními sedadly mezi zadními opěradly a motorem.
Vývoj vozů řady 742 započal již na počátku 70. let, kdy bylo zapotřebí jít na trh s novým modelem aut, které nahradí zastaralý typ vozů Škoda 100. Ten byl v té době již nevyhovující po všech stránkách – z hlediska bezpečnosti, i po stránce konstrukční a technické. Nový vůz tehdy vnesl na světlo světa řešení poměrně nadčasové, na dlouhou dobu byl nejrozšířenějším typem auta na našich silnicích. Z předchozích vozů byly převzaty pouze převodová skříň, nápravy a motor, zcela nová byla naopak karosérie, bezpečnostní hřídel volantu, hřebenové řízení, posilovač brzd a řešení palivové nádrže. Sériové výrobě výrazně napomáhalo i snížení počtu svárů karosérie a lisovaných dílů. Životnost karosérie prodloužilo lakování pomocí elektroforézy – to se s úspěchem využilo i pro výrobu vozů Škoda Favorit a Škoda Felicia.